måndag 29 mars 2010

Bleka håret!

Jag är beroende av blekning! Kom på igår att det är minst 4 veckor sedan jag blekte utväxten...skandal ju!!
Så jag drog fram slnghätta och blekning för en stund sedan och nu är jag bekväm i min spegelbild igen.
Jag har haft regnbågens alla färger i håret, en del på samma gång, men jag återvänder alltid till det blonda. Som en kompis brukar säga: Det är liksom mera Du att vara ljus.

Har förstått att många som bleker håret hemma gör en del fatala misstag. Har stött på en del på salongen där jag jobbade, som förstört håret med blekning.

Det finns några grundläggande regler om man ska pyssla med blekning hemma.

För det första så ska man aldrig, ALDRIG, ge sig på att avfärga ett hår själv. Det kan sluta med ett förstört hår och dyra pengar hos frisören.

Om man däremot bara vill bli lite ljusare så är slingor ett säkert kort, men det ska man inte ge sig in på själv om man har längre hår än till en bit nedanför axlarna.

Optimalt resultat får man förstås om håret är obehandlat från böjan och inte har en alltför mörk utgångsfärg.

När man drar upp slingorna i hättan så ska man se till att det blir jämnt fördelat på hela/halva huvudet.

Har man tjockt hår längre än till käkbenet så går det oftast åt 2 st förpackningar.

När man penslar i blekningen så ska man se till att det går relativt fort, annars blir det ett ojämnt resultat.
Ska man färga utväxten på ett tidigare blekt hår är det jätteviktigt att mn bara penslar i utväxten. Får man blekning på ett redan blekt hår är risken stor att man råkar ut för en kemisk klippning....

Sen är det bara att ta det lugnt och vänta. Mitt tips är att man kollar var 5 min i spegeln för att hålla koll på resultatet. Blekning har ingen bestämd verkningstid, bara en maxtid den får sitta i håret- den brukar vara 50 min. När man tycker att det är tillräcklligt ljust så är det bara att skölja.

Har man inte uppnått önskat ljushetsläge efter max-tiden så måste man tyvärr skölja i alla fall. Blekningen har ingen ytterligare uppljusningseffekt efter denna, det enda som händer är att håret börjar luckras upp....Mitt tips i ett sånt läge är att behålla slinghättan på efter sköljning, inte gripas av panik och skicka någon till affären för att köpa en snygg toning och slänga i den i slingorna istället...


Jag är utbildad frisör om nån undrar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar